Michal Šrubař: Znalosti opravdu prodávají!

Už jste četli rozhovor Petra Fejtka s Michalem Šrubařem z posledního čísla Profi poradenství & finance? Máte šanci teď na našem blogu:) Ve společnosti Broker Trust dostal na starost vzdělávání a navíc úkol vytvořit nástroj, který by poradcům měl pomoci efektivně využívat finanční plánování. Co všechno má v „náplni práce“ tým Michala Šrubaře? Co považujete v současnosti za nejdůležitější oblast, na...

Už jste četli rozhovor Petra Fejtka s Michalem Šrubařem z posledního čísla Profi poradenství & finance? Máte šanci teď na našem blogu:)

Ve společnosti Broker Trust dostal na starost vzdělávání a navíc úkol vytvořit nástroj, který by poradcům měl pomoci efektivně využívat finanční plánování. Co všechno má v „náplni práce“ tým Michala Šrubaře?

Co považujete v současnosti za nejdůležitější oblast, na které nejvíc pracujete?

Vzdělávání a rozvoj jsou z mého pohledu vždy důležité jako celek a takto je budeme postupně stavět i v BT. Mám tím na mysli nejen oblast odborných znalostí, obchodních a manažerských dovedností, ale také budování poradenské praxe, kontinuální vzdělávání a osobní rozvoj.

Mým prvním úkolem je zapracovat do naší BizOn Akademie vzdělávací moduly pro podporu oblasti finančního plánování. Dnes již máme připravený systém metodik, tréninků a workshopů, který postupně představujeme našim smluvním partnerům.

Rozdělili jste si v týmu nějak oblasti nebo úkoly?

Máme velkou výhodu díky tomu, že všichni spolupracujeme více než pět let, se dvěma kolegy se známe přes deset let. Úkoly jsou rozdělené dle toho, v čem má každý z nás největší přidanou hodnotu (například software řešení, příprava metodik, školících manuálů nebo elearning) a tréninky pochopitelně děláme všichni.

Dnes již velmi přesně víme, co od sebe můžeme očekávat, v čem se doplňujeme a přitom se stále dokážeme nadchnout pro nové, zajímavé metody. Zkrátka, všichni se stále učíme a to se naštěstí nezmění …

Á propos, co vás přilákalo do BT? Nebyla to ta hláška: „znalosti prodávají“?

Do BT mně osobně přilákal Zdeněk Sluka, který je inspirativní silná osobnost a člověk, kterého si velmi vážím. Naše názory a filosofie jsou si velmi blízké nejen v oblasti finančních služeb, takže si skvěle rozumíme.

Ano, znalosti prodávají a v BT mohu pokračovat v naplňování své vize v oblasti vzdělávání a rozvoje finančních poradců včetně mého aktivního působení v radě EFPA ČR a v komisi pro standardy a kvalitu na úrovni EFPA EUROPE. Také jsme se domluvili na tom, že mohu dále rozvíjet svou poradenskou praxi jako smluvní partner BT. Takže se, jak to v životě často bývá, potkalo vše co mělo, ve správném čase na správném místě. :o)

Tím se dotýkám vaší osobní činnosti v EFPA – tam je ale laťka hóóódně vysoko. To chcete „obyčejné“ poradce mučit tou matematikou?

Smích … Nemyslím si, že finanční matematika je přímo mučení, ale pro některé možná nutné “zlo”. V rámci svého působení v EFPA se snažím, aby bylo maximum znalostí a dovedností, které musím mít jako držitel certifikace EFA/EFP využitelné v praxi. Jsem přesvědčen, že tomu tak je a potvrzuje nám to většina absolventů přípravných kurzů. Samotná zkouška se skládá jak z otázek znalostních a analytických, tak i aplikačních, řešení případové studie a její obhajoba před zkušební komisí, ve které jsou zejména lidé z praxe. Současně je potom důležité následné vzdělávání, abych si svou kompetenci udržel a v tom vidím velkou přidanou hodnotu pro klienta.

Jinak zastávám názor od jednoduchého ke složitému a aplikaci kaizen přístupu. Náš způsob práce vychází z dlouholeté praxe. Pochopitelně máme všichni požadovanou odbornost a jsme držitelé EFA certifikátu, ale především několik tisíc zpracovaných finančních plánů a spokojených klientů je to, co předáváme dál a v tom jsme silní.

S růstem kvality poradenství budou asi zapotřebí „chytré“ analytické a porovnávací nástroje. Začnete pojištěním nebo investicemi?

Analytické a porovnávací nástroje se jistě hodí, ale pro mne každý finanční plán začíná především zjištěním cílů klienta a ze strany finančního poradce stanovením nejvhodnější strategie vedoucí k jejich dosažení. Mnohdy skutečně stačí dobře klientovi naslouchat, využít svých znalostí, praxe a používat selský rozum.

Základní principy finančního plánování nejsou složité a hlavně musí být srozumitelné a uchopitelné pro klienta.

Správné zajištění nebo budování a správu majetku beru jako nezbytnou součást každého finančního plánu, bez toho klientovy cíle bezpečně nenaplním. Kapitolu porovnávání produktů, beru jako další krok po vhodném nastavení klientovy strategie a z našich zkušeností hraje v konečném “zúčtování” při plnění cílů klienta roli z 10-20%. Nepočítám do toho samozřejmě produkty, které jsou z pohledu nákladovosti pro klienty velmi nevýhodné až poškozující a na ty ani složité porovnávací nástroje nepotřebuji. Důležitý je však také “obsah” produktů a v jejich posouzení budou “chytré” analytické nástroje na trhu mnoha produktů s mnoha podmínkami určitě pomáhat.

Ve vzdělávání chcete definovat nějaké úrovně či stupně? Někdo je v něčem zkušenější, jiný začátečník…

Ano, budeme se snažit pomoci našim partnerům v přípravě k získání certifikací/oprávnění působit na trhu finančních služeb z titulu regulace a legislativy.

Mílovými kroky se blíží specifikace nových podmínek odbornosti/vzdělání pro sektor pojištění, úvěrů a investic. To vnímám jako naprostý základ se zohledněním toho v jaké oblasti chce poradce na trhu působit.

Tím to ale rozhodně nekončí a je potřeba také dále pracovat s oblastí poskytování rady, tedy poradenstvím jako takovým. Osobně vidím velký prostor i význam pro úroveň investičního a  finanční poradce ve smyslu finančního plánování. Nad tím vším již potom může být zmiňovaný evropský certifikát EFA/EFP.

Myslím si, že budou dále pokračovat specializované poradenské firmy na oblast hypoték, investic nebo zajištění, ale také budou přibývat praxe zabývající se komplexním finančním plánováním s expertním zázemím pro jednotlivé produktové oblasti.

Jaký máte názor na e-learning? A máte s ním nějaké zkušenosti?

E-learning, video-learning, webináře a vzdělávání “na dálku” jako takové beru jako nezvratitelný trend a velmi dynamický způsob získávání know-how. Z mého pohledu jsou oblasti, ve kterých bych preferoval spíše formu praktického tréninku nebo workshopu, ale sám vidím, že díky novým technologiím lze zvládnout “na dálku” téměř vše a je to navíc pro všechny strany ekonomicky velmi efektivní.

Právě v těchto dnech připravujeme e-learning včetně testů pro odbornou část finančního plánování. Vedle toho točíme videa pro oblast obchodních dovedností a obsluhu aplikace finanční plán. Pro následné vzdělávání je zase velmi vhodný formát webinářů. Největší přidanou hodnotu “být u toho fyzicky” vidím v oblasti kontaktu s klientem, koučování, mentoringu a oblasti motivace.

Třeba na EFPA se pořádají poměrně důkladné přípravné kurzy, udělá zkoušky i někdo bez nich?

Třeba já a náš tým vzdělávání v BT, smích … Celý přípravný kurz jsme neabsolvovali, jen pár praktických workshopů, ale všichni pracujeme v oblasti finančních služeb přes 20 let, a to je znát. Poradcům bez této praxe však přípravné kurzy určitě doporučuji a z vlastní zkušenosti vím, že to posune i ty velmi zkušené. Jak jsem již řekl, vzdělávací proces těch, kteří chtějí být skutečnými profesionály, nikdy nekončí.

Broker Trust teď umožnil používat název/logo „Partner Broker Trust“, takže by se možná nabízelo něco jako „Certifikovaný partner…“

Ano, představená korporátní identita vznikla na základě požadavků našich partnerů a někteří ji jistě rádi využijí. Jiní naopak systematicky budují svou vlastní značku, rozhodnutí pochopitelně záleží na jejich strategii.

Certifikace spíše bereme jako součást vzdělávání a kromě toho máme také zájem podporovat naše partnery v oblasti nastavení a udržení procesních standardů jejich businessu.

Určitě budou potřeba certifikace pro zajištění souladu s literou zákona a našim smluvním partnerům pomůžeme se zázemím vzdělávání a rozvoje. Dále určitě můžeme pracovat s certifikacemi pro jednotlivé specializace, případně následný rozvoj v oblastech investic a finančního plánování, kde současně vidíme i největší potenciál.

Prostor pro tvorbu a stanovení standardů vidíme zejména v oblastech metodik, generování schůzek, poradenství, prodeji a péči o klienta.

Pojďme teď k finančnímu plánu: bude mít asi softwarovou formu?

Máme jak “papírovou”, tak softwarovou formu finančního plánu. Co se týče software řešení, tak bude možnost provést analýzu a modelaci řešení na aplikaci pro tablet a vedle toho samozřejmě finanční plán pro PC. Tyto elektronické nástroje budou propojeny mezi sebou i se systémem pro poradce našich partnerů.

Práce s finančním plánem myslí jak na sběr a uchování dat pro poradce i klienta, tak na analýzu, modelaci a vytvoření různých variant finančního plánu. To vše bude komunikovat se systémem BeTy pro účely práce s klientskými daty, napojením na metodiky, reporting a další podpůrné analytické nástroje.

Jak je na tom nyní vaše aplikace Finanční plán BT a kdy bude možné s její “ostrou” verzí  začít pracovat?

Nyní probíhá závěrečná fáze testování aplikace finanční plán pro tablety a integrace web řešení do vnitřního systému BeTy. Testují s námi také naši vybraní smluvní partneři a jsme velmi rádi za jejich zpětnou vazbu a inspiraci pro další fáze vývoje. Náš tým má již několik zkušeností s vývojem podobných nástrojů a vždy se snažíme ten nový opět vylepšit a zdokonalit.

V čem vidíte nejvyšší přidanou hodnotu finančního plánu a pro koho je vhodný?

Finanční plán je systém, který dává produktům smysl ve vzájemných souvislostech a vede k cíli všech zainteresovaných stran. Klient dnes očekává přidanou hodnotu svého poradce a ten ji díky kvalitně zpracovanému finančnímu plánu je schopen dodat. Poradce pak může díky komplexní analýze cíleně o klienty pečovat a tak buduje dlouhodobý vztah a udržitelný business.

V obecné rovině by měl mít svůj finanční plán a dobrého finančního poradce každý. Pro poradce je potom vždy důležité vybrat si vhodný segment, o který se bude schopen starat efektivně a dle toho bude pro svého klienta držet definovaný standard a cenu svých služeb.

Máte zkušenosti z pojišťovny – jak myslíte, že předpokládaná regulace provizí ovlivní trh včetně interních sítí?

Mám zkušenosti z bank, pojišťoven i finančně-poradenských firem a myslím si, že předpokládaná regulace provizí trh příliš neovlivní. Obecně nejsem zastáncem regulace v oblasti odměňování, ale to co mě nesmírně zajímá je kvalita lidí působících na trhu zprostředkování finančních produktů a služeb.

Z mého pohledu jsou stávající kompetence většiny “registrovaných” finančních zprostředkovatelů neakceptovatelné a nutně potřebujeme změnu. Je velmi důležité, aby klientovi radili opravdoví profesionálové, kteří chtějí na trhu působit dlouhodobě a svou radou mu pomáhali k naplnění jeho zájmu. Osobně si ani nechci představit, že by to mohlo být jinak … Za sebe budu dělat v oblasti vzdělávání poradců, klientů i v rámci své vlastní praxe vše pro to, aby naše profese měla dobrý zvuk a poskytovala službu ve vysoké kvalitě a standardu.

Související články

Ostatní

Balanc ve finančním poradenství. BT Kongres se zaměří na to, jak úspěšně rozvíjet byznys a mít naplněný život

Více jak 20 přednášek a panelových diskuzí expertů čeká na účastníky BT Kongresu. Akci pořádá už ve čtvrtek 24. října Broker Trust, největší zprostředkovatel finančních produktů v ČR. V pražském…

27. 9. 2024 3 minuty čtení

Ostatní

Jistota do každé doby. Broker Trust potvrdil nejvyšší možný rating finanční stability AAA

Broker Trust opět získal na základě detailní analýzy nejvyšší rating finanční stability od společnosti Dun & Bradstreet Czech Republic. Top příček v hodnocení „finančního zdraví“ dosahuje Broker Trust pravidelně od…

23. 8. 2024 2 minuty čtení

Poradenství, Zpravodaj

Máme pro poradce tipy v investicích, pojištění i úvěrech. Kde jsou příležitosti nejen teď o prázdninách?

Prázdniny jsou v plném proudu a klienti tráví mnohdy čas fyzicky i v myšlenkách na dovolených nebo někde u vody. Léto je co do schůzek volnější částí roku, a tak…

13. 8. 2024 6 minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.