Skončila vám pojistka? O případné plnění musíte zažádat

Životní pojištění může zaniknout z celé řady důvodů, například úmrtím pojištěného nebo osoby, která platí pojistné, nebo naopak v tom lepším případě dožitím se doby, na kterou bylo pojištění sjednané. V obou případech jde o pojistnou událost, která je základem pro to, aby pojišťovna vyplatila plnění. Nečekejte ale, že se vám každá pojišťovna ozve sama, o plnění musíte v některých případech...

Životní pojištění může zaniknout z celé řady důvodů, například úmrtím pojištěného nebo osoby, která platí pojistné, nebo naopak v tom lepším případě dožitím se doby, na kterou bylo pojištění sjednané. V obou případech jde o pojistnou událost, která je základem pro to, aby pojišťovna vyplatila plnění. Nečekejte ale, že se vám každá pojišťovna ozve sama, o plnění musíte v některých případech aktivně zažádat. Kdy by měli klienti takto postupovat?

Tzv. pojištění na dožití je druh životního pojištění, který zahrnuje výplatu pojistného plnění v případě, že pojištěný dosáhne věku uvedeného ve smlouvě. Mnoho klientů má doma právě takové zapomenuté smlouvy životního pojištění, které uzavírali kdysi „dávno“ a doba jejich trvání již uplynula. Někteří lidé však stále očekávají v souvislosti s dožitím pojistné smlouvy aktivní kroky ze strany pojišťovny. Jsou na to zvyklí z minulosti, kdy je pojišťovací agent doma navštívil, vyplatil peníze a současně nabídnul nové pojištění. Praxe dnes ale bývá jiná.

Některé pojišťovny předpokládají v nastavených postupech pro dožití pojistné smlouvy aktivní krok ze strany pojistníka, resp. oprávněné osoby, která oznámí vznik pojistné události a zažádá si o výplatu plnění. Vychází to ze skutečnosti, že likvidace pojistné události a výplata pojistného plnění je podmíněna podle současné i předchozí právní úpravy oznámením škodné události oprávněnou osobou (pojistníkem, pojištěným či osobou s právním zájmem na pojistném plnění).

Česká národní banka k této problematice zastává poměrně jasné stanovisko. Na svém webu mimo jiné uvádí: „Pojišťovna je povinna jednat kvalifikovaně, čestně, spravedlivě a v nejlepším zájmu zákazníka. Jednání v nejlepším zájmu zákazníka v sobě obnáší povinnost pojišťovny upozornit zákazníka na jeho právo požádat si o pojistné plnění při dožití se určitého věku nebo dne určeného v pojistné smlouvě jako konec pojištění… ČNB očekává, že pojistník bude prokazatelně informován o právu na pojistné plnění v důsledku dožití pojistné smlouvy…“ Ten, kdo se ale nechce spoléhat, že se pojišťovny touto praxí stoprocentně řídí, by se měl raději ještě dnes podívat, zda mu v šuplíku neleží smlouva, u které má již nárok na výplatu peněžních prostředků z titulu dožití dohodnuté doby pojištění.

Zánik životního pojištění z důvodu úmrtí

Pojišťovny nejsou detektivní kanceláře, které by evidovaly, kdo a kdy zemřel. A tedy i při úmrtí pojištěného klienta, se musí oprávněné osoby o plnění u pojišťovny přihlásit. Oprávněnými osobami jsou ti, které nebožtík uvedl do pojistné smlouvy. Pokud nikoho neuvedl, je dobré vědět, že pojistné plnění za smrt nenáleží do dědictví, ale nárok vzniká přímo z pojistné smlouvy, bez ohledu na výsledek dědického řízení. Plněno tak může být například i osobě, která dědictví odmítla. V první linii jde veškeré plnění manželovi či manželce pozůstalé osoby. Pokud neměl pojištěný manžela ani manželku, jsou na řadě děti. Dále potom rodiče a není-li jich, nabývají tohoto práva dědicové pojištěného.

Zánik majetkového pojištění z důvodu úmrtí

Setkáváme se rovněž s případy, kdy dědicové pokračují v placení pojištění majetku původně sjednané na osobu, která již zemřela. Tuto skutečnost, v rozporu s podmínkami pojistné smlouvy, neoznámí pojišťovně a považují sjednané pojištění i nadále za platné. V případě pojistné události je pak pojišťovna oprávněna nevyplatit žádné plnění, právě vzhledem k tomu, že smrtí dřívějšího pojistníka došlo k zániku původní smlouvy. Děje se tak v případě starších smluv, teprve novější smlouvy nezanikají automaticky smrtí, ale až okamžikem oznámení úmrtí pojišťovně. Nemůže tak nastat situace, že dům shoří dříve, než skončí dědické řízení, a pojišťovna nic nezaplatí.

Ve všech výše uvedených případech nicméně platí, že aktivní přístup pojištěných či jejich blízkých v komunikaci s pojišťovnou je předpokladem k vyplacení peněz, na které mají nárok.

Dušan Šídlo, pojistný analytik společnosti Broker Trust

Související články

Rizika

Jak postupovat při pojistné události, nejen když škodu způsobí velká voda

Každý si teď přeje, aby se nenaplnily katastrofické scénáře meteorologů a hlášené rekordní srážky o víkendu nezpůsobily masivní rozvodnění toků. Vyplatí se ale být na takovou situaci připraven, a to…

13. 9. 2024 3 minuty čtení

Rizika

Jste v důchodu a stát vám přestal přispívat na spoření? Podívejte se, jak úspory dál zhodnocovat a co rozhodně nedělat

Na 750 tisíc důchodců přestalo od července dostávat státní příspěvky ke spoření na penzi, které byly jedním z hlavních taháků tohoto produktu. Obrovské množství lidí nyní řeší, jak se samotným…

9. 9. 2024 7 minut čtení

Rizika

10 letních tipů, aby vás cestovní pojištění podrželo, když se něco zvrtne nejen v zahraničí

Devět z deseti Čechů je při výletech do zahraničí zodpovědných a vyráží s cestovním pojištěním, pojištěním k platební kartě, nebo dokonce s oběma typy. To je rozhodně pozitivní zpráva. Existuje…

27. 6. 2024 8 minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.

Bohuslav Černý

ředitel pro prahu

obchod.cerny@brokertrust.cz

+420 602 445 306